چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۸۷ - ۲۰:۲۱
۰ نفر

در چند سال اخیر استفاده از پیک‌های موتوری برای رساندن غذای رستوران‌ها به دست مشتری باب شده‌ است.

جعبه‌های فرسوده حمل غذا
به همین منظور پیک‌ها در قسمت انتهایی موتور خود صندوقک فلزی  یا پلاستیکی نصب کرده‌اند تا غذا را در آن قرار داده و به محل مورد نظر ببرند. اما در بیشتر موارد، بیرون و درون  این صندوقک‌ها به اندازه‌ای کثیف و آلوده است که مشتری رغبت نمی‌کند غذایی را که در آن حمل شده‌ است بخورد. همچنین بعضی از این جعبه‌ها هم به خوبی آب‌بندی نشده‌اند و در هنگام بارندگی آب به درون آنها  نفوذ می‌کند و ظرف غذا در آب شناور می‌شوند.

همچنین صندوقک عقب بعضی از پیک‌ها به اندازه‌ای دوده گرفته است که دیگر رنگ‌ آنها به سیاهی می زند. شایسته است که پیک‌‌های موتوری رستوران‌ها هر از گاهی این جعبه‌ها را تمیز کنند تا  هم جلوه بهتری داشته باشند  و هم آلودگی به مواد غذایی منتقل نشود.

اثرات گلخانه‌ای
چندی است که راننده‌های مینی‌بوس‌های فرسوده، برای کاهش سر و صدای شیشه‌‌های لق و پنجره‌های زهوار در رفته و جلوگیری از باز و بسته کردن آنها توسط مسافران، به وسیله ابزار‌های گوناگون و لاستیک‌های مخصوص، پنجره‌ها را قفل می‌کنند. بنابراین مسافر‌ان نیز در گرمای تازه از راه رسیده روز‌های پایانی فروردین ماه در معرض اثرات گلخانه‌ای، آن هم از نوع مینی‌بوسی قرار می‌گیرند و حسابی عرق می‌ریزند. آفتاب سوزان، پنجره‌های قفل شده به همراه تراکم مسافران داخل مینی بوس‌، عرصه را بر همه تنگ می‌کند و در این میان برخی نیز ترجیح می‌دهند با وسیله دیگری یا پیاده به راه خود ادامه دهند.

البته مورد یاد شده به مینی‌بوس‌ها محدود نشده و تعدادی از اتوبوس‌ها و حتی خودرو‌های مسافربر سواری نیز در دایره این معضل حمل و نقل قرار دارند. به طور حتم با گرم‌تر شدن هوا این مشکل به اوج خود می‌رسد. به گفته برخی شهروندان در شرایطی که استقبال از سامانه حمل و نقل عمومی یکی از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش ترافیک خیابان‌ها معرفی می‌شود، رسیدگی به مشکلاتی از این نوع می‌تواند اقبال عمومی به آن را افزایش دهد.

دود خوری در ایستگاه اتوبوس
با وجود اینکه تعداد زیادی از اتوبوس‌های سامانه حمل و نقل درون شهری  نو نوار شده‌اند و گاز سوزی آنها مانع دودکردنشان می‌شود اما باز هم تعدادی از اتوبوس‌های قدیمی در شهر تردد می‌کنند. از سوی دیگر برخی از رانندگان اتوبوس‌  با وجود هشدار‌های مکرر، حاضر نمی‌شوند اتوبوس‌ها را حین توقف در ابتدا یا انتهای خط خاموش کنند.

این در حالی است که در طول مدتی که راننده برای صرف چای یا استراحت، اتوبوس را ترک کرده ، مسافران در صف ایستگاه معطل ایستاده و دود می‌خورند. در برخی موارد هم به جای یک اتوبوس، چند اتوبوس همزمان با یکدیگر در جا کار می‌کنند و دود را به خورد صف طولانی مسافران می‌دهند که در بین آنان مبتلایان به بیماری های قلبی و ریوی که دود برای آنها سم است، کم نیستند.

مرداب پول
تجربه‌های برخی مسافران نوروزی نشان داد تعدادی از دارندگان قایق‌های موتوری مستقر در چند شهر شمالی کشور با به نمایش گذاشتن عکس‌های زیبا و جذاب طبیعت آبی این منطقه، مسافران را به قایق‌سواری ترغیب می‌کنند و این در حالی است که  مسافران یاد شده طی قایق‌سواری، موفق به دیدن هیچ‌یک از این مناظر نمی‌شوند و در پایان آن را «مرداب پول» می‌نامند.

کرایه‌های 25هزار تومانی برای قایقی که فقط 20 دقیقه در مناطق آلوده و مملو از زباله به گردش می‌پردازد اغلب افراد را ناراضی می‌کند. البته کمتر کسی  در مورد علت نبود مناظر زیبای داخل عکس‌ها، در برنامه گردش 20 دقیقه‌ای از قایقران سؤال می‌کند. به طور حتم چنین شیوه‌هایی  به همراه گرانی نه تنها گردشگران داخلی را پشیمان می‌کند بلکه در دفع گردشگران خارجی نیز نقش بسزایی خواهد داشت.

کد خبر 49024

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز